14 lipca 2017r. w Bibliotece Miejskiej w Myślenicach w ramach Międzynarodowego Pleneru Fotograficznego, który organizowała nasza Grupa mieliśmy zaszczyt zaprezentować wystawę fotografii włoskiego artysty Francesco Mento.
Francesco jest profesorem wykładającym fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Regio di Calabria. Fotografią zajął się w latach 70-tych, zawodowo zajmuje się fotografią reklamową, najpierw współpracował z prestiżowymi agencjami sycylijskimi, później założył własne studio fotografii i grafiki reklamowej. Od lat 80-tych rozpoczął poszukiwania fotograficzne w dziedzinie artystycznej. W 1989 roku opublikował książkę „Gemellitudine” i towarzyszącą wystawę w technice srebrowej. Fotografie wystawiane były w licznych galeriach w środkowej i południowej części Włoch. Za tą prace otrzymał nagrodę „City of Reggio”. A my te wyjątkowe fotografie mieliśmy okazję podziwiać w Myślenickiej Bibliotece.
Wystawa zatytułowana „Gemellitudine” to zbiór zdjęć przedstawiających niesamowitą zażyłość łączącą bliźniacze córki autora. Czarno – białe zdjęcia wykonane techniką analogową przemawiają do widza pięknem, które ma się wrażenie dominuje nad wszystkim. Oprócz podziwiania zdjęć mogliśmy porozmawiać z autorem, który w bardzo ciekawy sposób opowiadał o projekcie, wynikiem którego była ta wystawa.
Profesor w głowie zawsze ma kilka pomysłów, które dojrzewają do momentu, aż wydarzy się coś, a zawsze jest to jakieś piękno, które sprawia, że te pomysły się materializują. I tak było tutaj…
Pozwolę sobie zacytować słowa samego autora: „Gemellitudine, powstał dzięki nieoczekiwanemu zadziwieniu: letniego popołudnia w 1987 roku, moje córki bliźniaczki Maria Carla i Antonella wróciły z morza jeszcze mokre, zainteresowała mnie plastyczność i zmieniający się kolor ich włosów. Od pewnego czasu, wraz z żoną, obserwowaliśmy z zaciekawieniem ekskluzywny sposób, w jaki one porozumiewały się między sobą: wymiana gestów, niezrozumiane słowa, tajne wyczuwanie świata bliźniaków.
Zrodziła się we mnie potrzeba, aby opowiedzieć ten dialog i cudowność ich rzeźbiarskich włosów. Wiedziałem, że jest to właściwy czas, aby rozpocząć nową pracę. Zaprosiłem je do mojego studia fotograficznego i zrodziła się opowieść, którą możecie zobaczyć: dyskretny wgląd w intymną relacje między istotami najbardziej związanymi biologicznie, bliźniakami.
Praca z ujęciami trwała wiele tygodni, z codziennymi sesjami około godziny. To co można zobaczyć na wystawie to są druki które wybrałem z okresu w sumie sześciu miesięcy pracy, z ponad 500 kopi próbnych.”
Anna Faber
Foto: Štefan Ižo